رنگ در لوگو

( واحـد توسـعه و تحقیـق لوگو دات آی آر )

رنگ در لوگو ( لوگوتايپ، مارك، نشانه، آرم، علامت تجاری) ، يك عنصر دیداری و كليدی بوده و نقش مهمی در تشخیص ميان لوگوی برندها و انتقال پیام آنها به مخاطبين خود دارند. بر اساس تحقيقات، رنگ در بر گیرنده پيامهای مثبت و منفی می باشد. می تواند تشویق کننده و یا بازدارنده برای خريد محصول و خدمات باشد. می تواند اعتماد سازی کند و بسيار هوشمندانه استواری کسب و کارها را بیان کند و یا سلب اطمینان کرده و نکته های منفی را یاد آوری کند. رنگها به علت تاثيرات سريعی كه در برداشت ها می گذارند، می توانند همراه و یاری دهنده مخاطبین در انتخاب برندشان باشند. علاوه بر اين هريك از آنها بيانگر ویژگی خاصی از کالاها و خدمات می باشند.

لوگو (( یکی برای همیشه ! ))

رنگ در لوگو ( مارك، نشانه، آرم، علامت تجاری ) و ارتباط آن با كسب و كار شما :

رنگی كه برای لوگو (لوگوتايپ، مارك، نشانه، آرم، علامت تجاری) بکار گرفته می شود يا به عنوان رنگ سازمانی مجموعه انتخاب می شود، در معرفی شخصيت كاری شركت و سازمان ها بسيار مهم است. در برخی موارد، رنگ انتخاب شده می تواند ماندگارتر، تاثير گذار تر و قدرتمندتر از لوگوی سازمان جلوه کند. (ساليان سال است كه شبكه خبری ان-بی-سی از رنگهای رنگين كمانی در لوگوی خود بهره گرفته است و شركت پپسی از رنگهای آبی و قرمز. اين دو شركت لوگوی خود را بازسازی كرده اند ولی رنگهای سازمانی آنها بدون تغيير مانده اند.)

رنگ، بخش مهمی از لوگو، برند و نام تجاری سازمانها است. رنگ ارتباطی سريع و تاثير گذار با مخاطبين برقرار می كند و باعث نقش بستن آن طرح در ذهن مخاطب می شود. بر اساس پژوهشها زمانی که مصرف كننده با یک كالای جدید روبرو می شود، تاثیر رنگ و قابلیت دیداری آن 93% و دیگر فاکتور ها مانند جنس 6% ، صدا و بو 1% اثر گذار خواهند بود.

ما به انتخاب صحيح رنگها برای شما دقت می کنیم. بهترين رنگها برای شما در دستان ماست !

توضيحات مختصری در خصوص برخی رنگ ها و تاثيرات آنها :

قرمز: رنگی فوق العاده برای شور و هيجان و جلب توجه می باشد. قرمز، ميتواند مفاهيمی همچون: هيجان، عشق، شجاعت، شهوت، احساسات ، حركت، خطر ، عصبانيت، هشدار و ... را انتقال دهد.

صورتی:رنگی آرامش بخش كه مفاهيمی همچون: عشق، نرمی، آرامش، آسودگی، بيحركتی و... را انتقال می دهد.

سفيد : رنگی است آرامش بخش كه گاهی با استفاده از فضاهای سفيد در قلب و قالب لوگو، مفاهيمی عميقی حاصل می شود. سفيد ممكن است بيانگر مفاهيمی همچون اميد، سادگی، پاكی، بی ريايی، خوبی، نجابت، آرامش و ... باشد.

آبی: رنگی است اعتماد ساز . افراد زيادی ، طرفدار اين رنگ هستند . آبی، طيف های مختلفی را داراست كه هركدام ميتواند تداعی كننده مفاهيم خاصی برای محصول و مخاطب آن باشد. آبی، مفاهيمی همچون اعتماد، صداقت، اطمينان، پاكی، قدرت،آرامش، همبستگی، موفقيت ، حرفه ای بودن، دريا، آسمان و ... را به تداعی وانتقال می دهد.

زرد: رنگ جوانی و شادابی است. زرد، رنگی غذايی است. رنگی است كه ميتواند تمركز و خلاقيت را بالابرده و فعال كند. زرد، مفاهيمی همچون: خلاقيت، گرمی و نشاط، تشويق، نورانی بودن، شادابی و جوانی، اميد به همه چيز، كنجكاوی و خلاقيت ، خوشبينی، انرژی و ذوق، خنده و خاطرات خوب و ... را تداعی و انتقال می دهد.

سبز: رنگ طبیعت، سلامت و ثروت و خوش شانسی است. رنگ سبز در طیف های تیره و روشن مفاهیم مختلفی را از جمله: صلح و پرورش، طبیعت ، آرامش، بازیافت، سخاوت و ثروت، زندگی و طراوت، تعادل و ... را انتقال میدهد.

نارنجی: رنگی انرژی زاست . این رنگ مفاهیمی همچون جنبش، پرتوانی، گرما، خلاقیت، تعادل، بازیگوشی، ایده، تفكر، ماجراجویی و ... انتقال می دهد.

بنفش:رنگی است كه احترام، زیبایی، شكوفایی، تفكر، رمزو راز، نجیبی، برتری، فراوانی، خلاقیت و... را به تداعی می كند.

مشكی: رنگی قدرتمند است كه با استفاده صحیح از آن، میتوان برای انتقال مفاهیمی همچون قدرت و ذكاوت، تجمل، گمراهی، نازكی، رسمی و محرمانه و ... استفاده نمود.

خاكستری: رنگی آرام كه نشان دهنده خنثی بودن ،اقتدار، بلوغ، امنیت ، مرگ، سنین بالا، اتمام انرژی و حیات، ركود، سردی و ... را به همراه دارد.

قهوه ای: رنگی است سرشار از تجربه. بیانگر پایداری، تجربه های ارزشمند و راحتی . این رنگ بیان كننده مفاهیمی همچون دوستی، طبیعت، زمین، سادگی، تیز می باشد.

"لازم به ذكر است كه انتخاب رنگ در لوگو، به موضوع سفارش نیز ارتباط دارد. ممكن است مفهوم استفاده از رنگ زرد در صنایع غذایی، با مفهوم استفاده از این رنگ در صنایع داروسازی كاملا متفاوت باشد. در یك لوگوی قوی، هماهنگی بین رنگ و فرم، قالب و موضوع سفارش، امری بسیار مهم می باشد.