انواع لوگو

لوگو (لوگوتايپ، مارک، نشانه، آرم یا علامت تجاری) به سه دسته کلی تقسيم می شود. پس از بررسی های لازم توسط طراح لوگو حرفه ای، طراح گرافيست حرفه ای و يا شركت های تبليغاتی معتبر از نوع فعالیت مجموعه ها، دسته متناسب با هدفها و پیام سازمانی پيشنهاد و طراحی می گردد. (( یکی برای همیشه ! ))




لـوگــو تصـويـری

( نـشـــــــانــه | Iconic / Symbolic )

عنصر طراحی شده در اين دسته از لوگوها تصوير است. این تصویر می تواند از هر نمادی که به گونه ای بیانگر نوع فعالیت و پیام سازمان مورد نظر باشد، الهام گرفته شده باشد. هر کسی به تناسب اندیشه و نگرش خود می تواند تعبیری از لوگوی تصویری داشته باشد. این یکی از مزایای لوگوی تصویری است که امکان برداشتهای گوناگون و گسترده تری را به بیننده خواهد داد. طراح لوگو (لوگوتايپ، مارك، نشانه، آرم، علامت تجاری) ، طراح گرافيست حرفه ای و يا شركت های تبليغاتی معتبر، انتخاب تصوير را بر اساس موضوع فعاليت سازمانها، نوع مخاطب آنها، آرمانها، مزيت های رقابتی کالاها و خدمات آنها و موارد دیگر، طراحی و پيشنهاد می كنند. لوگو تصويری يا نشانه ، انواع مختلف دارد:

  • نمايه ای - Indexque هستند كه در اين صورت با موضوع سفارش شما ، ارتباط مرتبط دارند . ( استفاده از تصوير هواپيما برای طراحی لوگو شركت هواپيمايی )
  • شمايلی - Iconique هستند كه در اين صورت با موضوع سفارش شما ، ارتباط غير مرتبط دارند . ( استفاده از تصوير پرنده، برای طراحی لوگوی شركت هواپيمايی، كه بيانگر پرواز ، آزادی، گردش و... باشد. )
  • نمادين – Symbolique هستند كه هيچ نوع ارتباطی با موضوع سفارش شما ندارند. ( استفاده از تصوير نمادهای باستانی يا بومی و ملی، برای طراحی لوگوی شركت هواپيمايی . برای مثال، لوگوی شركت ايران اير- IranAir كه طراحی آن برگرفته از نماد پرنده ای در اسطوره های ايرانی به نام " هما " كه نمونه آن در سرستون های تخت جمشيد می توان يافت. همچنين اين لوگو در سال 2014 ميلادی، به عنوان زيباترين لوگو در ميان لوگوهای شركت های هواپيمايی دنيا شد.

پيكتوگرام ها نشانه هايی هستند كه اغلب وظيفه آنها راهنمايی و انتقال سريع و آسان مفاهيم خاصی همچون: هشدار دادن در مورد عمل خاصی، نشان دادن محل خاصی و ... به بيننده آن می باشد . اين دسته از لوگوها-نشانه ها، اغلب بصورت تصويری، و اغلب تصويری تك رنگ و فاقد نوشتار هستند، كه دارای بار معنايی كاملا مشخصی بوده و برای طيف وسيعی از مخاطبين از هر نوع سن- تحصيلات- زبان و قوميت و ... بطور يكسان قابل فهم و درك می باشد. استفاده از اين دسته از نشانه ها در همه جوامع و فرهنگ ها، بسيار پر كاربرد ، مهم و در مواردی حياتی می باشد .

از علائم راهنمايی و رانندگی گرفته تا علائم هشدار دهنده روی محصولات خطرناك ، علائم مربوط به امور بازيافت بسته بندی ها ، راهنمای استفاده از كالا و محصول، و ... " سادگی در طرح وانتقال مفهوم، مهم ترين اصل در طراحی اين دسته از لوگوها – نشانه ها، نسبت به ديگر لوگوها - نشانه های تجاری می باشد. مفهوم كلی اين دسته لوگوها، بايد سريع منتقل شود و نيز تفسير آن برای همه يكسان و آسان باشد. "

"براي مثال چنانچه در اثر سوانح طبيعي در يك ساختمان، ساكنين قصد خروج از آن را داشته باشند، ديدن و درك سريع پيكتوگرام خروج، در آن شرايط حساس بسيار مهم می باشد. "